Τοπική Ιστορία των Σερρών

Διεύθυνση Α/θμιας Εκπαίδευσης Σερρών

Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης
 foto8.2: Κιονόκρανο με ανάγλυφες κεφαλές κριών. Από τη Βασιλική Γ' της Αμφίπολης 6ος μ.Χ. αιώνας. Αρχαιολογικό Μουσείο Αμφίπολης
   

quote  Ερώτηση

Ποιον από τους τρεις ρυθμούς της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής σας θυμίζει η παραπάνω εικόνα;

(Κάντε κλικ στην εικόνα για μεγέθυνση)

7

Μολυβδόβουλλο του Αρχιεπισκόπου Σερρών Γεωργίου (9ος μ.Χ. αιώνας)

Εμπροσθότυπος: Σταυροειδές μονογράφημα. «Θεοτόκε βοήθει τω σω δούλω». Οπισθότυπος: «Γεωργή ο Αρχιεπισκόπου Σέρας». Πάνω από την επιγραφή φυτικό κόσμημα.

foto 8.3: Σέρρες-Από το χτες στο σήμερα, Δήμος Σερρών, 2001
quote  Ερώτηση
Εκτός από το μολυβδόβουλλο, τη βυζαντινή εποχή υπήρχε και το χρυσόβουλλο. Τί άραγε να σφράγιζε και ποιοι το χρησιμοποιούσαν;

2

 
 foto8.4:Σχέδιο του μηχανικού Νίκου Νικολάου, Νικολάου, Ν., (1964),Σκαπανείς της ιστοριογραφίας και προβλήματα της ιστορίας των Σερρών, Θεσ/νίκη.

Η οχύρωση της πόλης των Σερρών πιθανότατα άρχισε την παλιοχριστιανική εποχή. Τα τείχη της πόλης κατεδαφίστηκαν και επισκευάστηκαν πολλές φορές. Το κάστρο των Σερρών τη βυζαντινή εποχή, είχε τρία αλλεπάλληλα τείχη, το εξωτερικό γύρω από το Βαρόσι, το δεύτερο τείχος στο Λόφο του Μηχανικού και το τρίτο με τους πέντε ...

Περισσότερα: ... ιστορικές πηγές...

To μοναστήρι της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας

To μοναστήρι της Παναγίας της Εικοσιφοίνισσας (Κοσίνιτσα) βρίσκεται σε μια απόκρημνη χαράδρα του Παγγαίου όρους στα όρια των νομών Σερρών και Καβάλας. Ιδρύθηκε το 450 μ.Χ. με τις προσπάθειες του Μητροπολίτη Φιλίππων Σώζοντα. Το όνομά του, σύμφωνα με μια εκδοχή, οφείλεται στο θαύμα της αχειροποίητης εικόνας της Παναγίας, η οποία έλαμπε και σκορπούσε φως «φοινικούν», δηλαδή κόκκινο (Εικών φοινίσσουσα). Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας πρόσφερε πάρα πολλά για τη διατήρηση της Ορθοδοξίας και ...

Περισσότερα: ... ιστορικές πηγές...

1

 
 foto8.7. Χάρτης: (1992), Μακεδονία - 4.000χρόνια ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού,Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, σελ. 319

quote  Ερώτηση

Παρατηρώντας τον διπλανό χάρτη(κάντε κλικ για μεγέθυνση) τι συμπεραίνετε για την περιοχή του θέματος Στρυμόνα; Για ποιον λόγο άραγε οι βυζαντινοί αυτοκράτορες δημιούργησαν τον θεσμό των θεμάτων;

3Στο Σιδηρόκαστρο, πάνω στον απόκρημνο βράχο στο ύψωμα Κάστρο ή Ισσάρι βρίσκεται το βυζαντινό κάστρο. Η οικοδόμησή του άρχισε τον 7ο μ.Χ. αιώνα. Στα χρόνια του Ανδρόνικου Γ (1328-1341) ανακαινίσθηκε και πλαισιώθηκε με πρόσθετα αμυντικά έργα και πύργους.
Στην αντίπερα από το κάστρο όχθη του ποταμού Κρουσοβίτη βρίσκεται ο Πύργος του Ανδρόνικου.
Ήταν τετράπλευρος και είχε πιθανή αποστολή την παρατήρηση και εποπτεία της κοιλάδας ή ήταν κατοικία του εκάστοτε ηγεμόνα. Μετά την κατάληψη του Σιδηρόκαστρου από τους Τούρκους, η πόλη μετονομάσθηκε σε Ντεμίρ-Χισσάρ που σημαίνει στα τούρκικα Σιδερένιο Κάστρο...

Περισσότερα: Δραστηριότητα

9.1: 0 πύργος της Μονής (φωτο της συγγραφικής ομάδας)

Βορειοανατολικά της πόλης των Σερρών και σε απόσταση 12 χλμ., στο βάθος μιας ορεινής χαράδρας του Μενοικίου όρους, υψώνεται μεγαλόπρεπο το μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου. Το μοναστήρι αναδείχθηκε σε ένα από τα πιο σημαντικά θρησκευτικά και πνευματικά κέντρα των Βαλκανίων κατά την Υστεροβυζαντινή και Μεταβυζαντινή Περίοδο.
Πρώτος κτήτορας της μονής ήταν ο Σερραίος ευγενής Ιωαννίκιος (1225-1300) ο οποίος αφού μόνασε πρώτα στο Άγιο Όρος, επέστρεψε στην πόλη των Σερρών για να μεγαλώσει τον ορφανό ανιψιό του Ιωακείμ και ίδρυσε το μοναστήρι το 1280 περίπου.
Ο δεύτερος κτήτορας της Μονής, ο Ιωακείμ, εξασφάλισε την εύνοια των Βυζαντινών αυτοκρατόρων Ανδρόνικου Α' και Β' της Δυναστείας των Παλαιολόγων καθώς και του Σέρβου ηγεμόνα Στέφανου Δουσάν, εξασφαλίζοντας στη Μονή σπουδαία
 .
..

Όλη η εισαγωγή: Εισαγωγή

b opΥστεροβυζαντινή περίοδος: Η περίοδος από την πτώση της Κων/πολης στους Φράγκους (1204) ως την άλωση της Πόλης από τους Τούρκους (1453).
Μεταβυζαντινή περίοδος: Αρχίζει με την άλωση της Πόλης και τελειώνει με την έναρξη της επανάστασης του 1821.
Κτήτορας: 
Ήταν ο ιδρυτής, ο προστάτης, ο χορηγός ενός εκκλησιαστικού ιδρύματος (εκκλησίας, μονής).
Αρχονταρίκι: Ο χώρος υποδοχής και φιλοξενίας των επισκεπτών του μοναστηριού

9.3: Επιγραφή στην τράπεζα του μοναστηριού

pen Διεθνές Συνέδριο, Οι Σέρρες και η περιοχή τους από την αρχαία στη μεταβυζαντινή κοινωνία,

 Σέρρες, 1993, τομος Β, σελ. 379

quote Ερώτηση
Ποιες πληροφορίες μας δίνει η επιγραφή αυτή για το μοναστήρι;

Στις 28 και 29 Ιουνίου του 1917 η Μονή κατελήφθη από Βουλγάρους. Σε έκθεση του επισκόπου Καμπανίας Διοδώρου, επόπτη Μητροπόλεως Σερρών, προς τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Γεννάδιο, για το ιστορικό διαβάζουμε: «Η δε λεηλασία και απογύμνωσις της Μονής ήρξατο μετά την 29ην Ιουνίου ήτοι μετά την εκ της Μονής απομάκρυνσιν των πατέρων αυτής. Μεταφέρθησαν δε τα πράγματα της Μονής εις Βεζνίκον και παρεδόθησαν εις την Επιμελητείαν της ογδόης Μεραρχίας. Ταύτα εκ πλη ροφοριών εκ των επανελθόντων πατέρων της Μονής και εκ των εν αυτή παραμεινάντων υπαλλήλων αυτής. Εν Σέρραις της 18η Οκτωβρίου 1918».
Η αρπαγή πολιτιστικών θησαυρών είναι δυστυχώς ένα συνηθισμένο φαινόμενο και γίνεται συνήθως με την ανοχή των κυβερνήσεων που εκμεταλλευόμενες ιστορικές συγκυρίες προβαίνουν σε τέτοιες πράξεις.

 

Βρείτε πληροφορίες από διάφορες πηγές για τα χειρόγραφα που κλάπηκαν από την Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Σερρών από τους Βουλγάρους και κάντε σύγκριση με άλλες παρόμοιες περιπτώσεις.

Προβολή

Υλικό από την πρώτη παρουσίαση του βιβλίου, από το Σερραϊκό κανάλι "ΕΠΙΛΟΓΕΣ TV

Μετρητής Επισκέψεων

Free counters!

Βιβλίο Επισκεπτών

notes 1

Επισκέπτες

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 93 guests και κανένα μέλος

Εγγραφή-Σύνδεση

Συγγραφείς | Κατασκευή Ιστοσελίδας Κολλιόπουλος Δημήτρης ΠΕ70

Copyright © 2020